Izrada web shopa je zbog svojih brojnih prednosti nad tradicionalnom fizičkom trgovinom u posljednjih nekoliko godina postala najpopularniji izbor velikog broja onih koji su se odlučili za pokretanje vlastitog posla  ili proširenje postojećeg poslovanja izvan fizičkih poslovnica.  Kako se broj korisnika Interneta u svijetu svakim danom povećava, tako se i moderno poslovanje kreće u smjeru digitalizacije i automatizacije procesa prodaje. Tome u prilog govore i najnoviji trendovi u hrvatskom poduzetništvu prema kojima se 2016. godine jedna četvrtina hrvatskih malih i srednjih poduzetnik odlučila za pokretanje web shopa (bilo kao samostalnu djelatnosti ili kao dodatak fizičkoj trgovini) te je samim time u porastu i udio internetske trgovine u ukupnom prometu poduzeća.

Dakle – bez obzira želite li proširiti postojeće poslovanje ili ste se odlučili na pokretanje web shopa kao samostalne djelatnosti – nastavite čitati jer u nastavku donosimo iscrpan vodič i savjete za pokretanje web shopa i optimizaciju online poslovanja kako bi sigurno i uspješno krenuli svijet digitalnog poduzetništva.

 

1.Odabir modela poslovanja i registracija djelatnosti

Prvi korak za pokretanje web shopa je registracija poslovnog subjekta, odnosno otvaranje tvrtke ili otvaranje obrta. Uzevši u obzir kako se u slučaju internetskih trgovina radi o obliku trgovanja na daljinu, Zakon o elektroničkoj trgovini propisuje upis djelatnosti pod nazivom „usluge informacijskog društva“, a odnosi se na usluge koje se uz naknadu pružaju elektroničkim putem na individualni zahtjev korisnika – kao što je internetska prodaja robe i usluga, nuđenje podataka i reklamiranje na Internetu, elektronički pretraživači te mogućnost traženja podataka i usluga koje se prenose elektroničkom mrežom.  Važno je naglasiti kako se spomenuta regulativa ne odnosi na vlasnika, odnosno članove obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva (OPG) koji djelatnost trgovine obavljaju temeljem upisa u drugi registar – Upisnik poljoprivrednih gospodarstava.

 

Ulazak u sustav PDV-a

Nakon što ste registrirali tvrtku ili obrt, biti će potrebno donesti odluku o ulasku u sustav PDV-a.  U slučaju kada tek pokrećete posao, možete odabrati da li želite postati obveznikom poreza na dodanu vrijednost, a što ovisi  o tome radi li se o tvrtki ili obrtu, prihodima koje planirate ostvariti na temelju poslovnog plana, odnosno istraživanja tržišta te načinu poslovanja web shopa. Podsjećamo, u sustav PDV-a možete ući na tri načina:  u procesu otvaranja tvrtke, nakon osnivanja no prije izdavanja prvog izlaznog računa,  na vlastiti zahtjev ili po zakonskoj obvezi, tj. u slučaju kada ste u prethodnoj kalendarskoj godini ostvarili više od 230.000 kn prihoda. Za obrtnike postoji i opcija plaćanja poreza na dodanu vrijednost po paušalnom modelu, odnosno u fiksnom iznosu na godišnjoj bazi. Bez obzira na koji model oporezivanja djelatnosti se odlučili, savjetujemo da se prije pokretanja tvrtke ili obrta detaljno informirate i savjetujete s knjigovodstvenim servisom koji će vam pomoći izraditi projekciju odgovarajućih opcija i sastaviti plan za što uspješniji početak poslovanja.

Fiskalizacija

Kada se radi o djelatnosti trgovine pa tako i onoj putem Interneta, vrlo je važno pridržavati se pravila koja se odnose na fiskalizaciju. Naime, prema Zakonu o fiskalizaciji u prometu gotovinom, „svi porezni obveznici dužni su izdati račun preko elektroničkih naplatnih uređaja izravno povezanih s Poreznom upravom. Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom definira promet gotovinom kao plaćanje za isporučena dobra ili obavljene usluge novčanicama ili kovanicama koje se smatraju platežnim sredstvom, karticama, čekom ili drugim sličnim načinima plaćanja, osim plaćanja na transakcijski račun kod banaka, ako ovim Zakonom nije uređeno drugačije. Ovdje je važno napomenuti kako se kartični platni promet definira kao promet gotovinom, što znači da se plaćanje kreditnim i debitnim karticama smatra prometom u gotovini te je i za taj oblik plaćanja potrebno provesti postupak fiskalizacije izdavanja računa.

Dakle, internetske trgovine su obuhvaćene fiskalizacijom, stoga ste vi kao trgovac obavezni svoju internetsku trgovinu povezati sustavom za fiskalizaciju. Napominjemo kako se navedeno ne odnosi na PayPal račune koje je Porezna uprava izjednačila s plaćanjem s  transakcijskog računa na račun, a za koji nema obveze fiskalizacije. Kako bi uspješno proveli postupak fiskalizacije, obavezno je nabaviti certifikat koji izdaje Fina, s time da je prethodno potrebna registracija poslovnog subjekta u PKI sustavu Fine“ (Izvor: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta RH: Vodič za obavljanje djelatnosti trgovine putem Interneta).

Minimalno-tehnički i drugi uvjeti

Prije nego što vaša internetska trgovina započne s radom, potrebno je riješiti pitanje  minimalnih tehničkih uvjeta , odnosno detaljno proučiti Pravilnik o minimalnim tehničkim i drugim uvjetima koji se odnose na uvjete za prodaju robe izvan prodavaonica. Tu je važno napomenuti kako u slučaju kada se „djelatnost online trgovine obavlja tako da se naručeni proizvodi bez skladištenja izravno od dobavljača/proizvođača dostavljaju kupcima, nije potrebno podnositi zahtjev za ishođenje posebnih minimalno-tehničkih zahtjeva. Također, nije potrebno ishođenje rješenja o minimalnim tehničkim i drugim uvjetima za obavljanje registrirane djelatnosti trgovine u slučajevima kada se radi o proizvodnji i distribuciji digitalnog sadržaja koji se ne isporučuje/ispisuje na fizičkom mediju.

S druge strane, u slučaju da je riječ o trgovanju robom na malo biti će potrebno osigurati odgovarajuće skladište. To konkretno znači kako ste kao trgovac obavezni podnijeti zahtjev za ishođenje Rješenja o ispunjavanju minimalno tehničkih i drugih uvjeta za obavljanje djelatnosti trgovine na malo u  nadležnom Uredu za poslove gospodarstva državne uprave u županiji te udovoljiti svim propisanim uvjetima iz članka 12. i 13. Zakona o trgovini, kao i odredbama ranije spomenutog Pravilnika o minimalnim tehničkim i drugim uvjetima koji se odnose na prodajne objekte, opremu i sredstva u prodajnim objektima i uvjetima za prodaju robe izvan prodavaonica“ (Izvor: Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta: Vodič za obavljanje djelatnosti trgovine putem Interneta ).

2. Izrada web shopa

Nakon što ste uspješno definirali i ispunili propisane zakonske uvjete za početak poslovanja te odlučili što će se nalaziti u ponudi vaše internetske trgovine – na red dolazi izrada web shopa, odnosno kreiranje prodajne platforme, osmišljavanje sadržaja i načina prezentacije ponude. Kako bi što jednostavnije svladali ovaj korak, donosimo nekoliko smjernica za uspješno planiranje i realizaciju tehničkih aspekata koje je potrebno kvalitetno odraditi kako bi pokretanje web shopa proteklo što uspješnije i jednostavnije.

E-commerce platforma

Kao što je slučaj i s klasičnim trgovinama, za početak online poslovanja potrebno je osigurati prodajni prostor, odnosno web trgovinu. Kada je u pitanju pokretanje web shopa,  radi se o različitim softverskim rješenjima na kojima se temelji realizacija virtualnog poslovanja, odnosno platformi koja služi za prikaz i pohranu artikala te realizaciju naplate.

Osim 6 najboljih besplatnih webshop rješenja, za svoju web trgovinu možete odabrati jednu od dvije najčešće korištene opcije, a to su  administracija kroz neki od CMS sustava (kao što su npr. WordPress, Joomla ili Drupal ) koje je moguće prilagoditi da funkcioniraju kao web shop  ili neki od specijaliziranih web shop platformi koje se koriste isključivo kao online trgovine. Odabir e-commerce platforme ovisi o različitim individualnim faktorima –  kao što je vrsta web shopa, odnosno proizvoda koje planirate prodavati, tehničko predznanje , koliko ste spremni mjesečno/godišnje izdvojiti za održavanje web shopa itd.  Prije same izrade web shopa savjetujemo da se temeljito informirate i potražite pomoć u odabiru najbolje opcije od stručnjaka s područja web dizajna koji će vam pomoći pri odabiru najboljeg web shop rješenja upravo po vašoj mjeri.

Načini plaćanja i dostave

Jedan od odlučujućih faktora za ostvarenje optimalnih komercijalnih rezultata, osim privlačnih cijena i sadržaja, je osigurati kupcima jednostavno, brzo no prije svega transparentno iskustvo kupovine u vašoj internetskoj trgovini. Kako bi to postigli pobrinite se da su kod svih proizvoda cijene jasno naznačene, istaknite da li su u cijenu uračunati PDV i dostava, koji su uvjeti povrata / zamjene robe i novca, odnosno jasno odredite politiku reklamacija. Isto tako, u praksi se pokazalo kako je kupcima najbolje osigurati što više opcija za naplatu – samim time značajno se povećava vjerojatnost realizacije kupnje, odnosno uspješnost poslovanja. U tom smislu ističemo kako su najčešći načini plaćanja u web trgovinama plaćanje pouzećem, virmanski / internet bankarstvom te plaćanje kreditnim karticama.  S obzirom na to kako plaćanje kreditnim karticama postaje sve popularniji način izvršavanja transakcija u web trgovinama, savjetujemo da svojim kupcima svakako ponudite i tu opciju. U tom slučaju biti će potrebna implementacija nekog od payment gateway sustava koji služe za autorizaciju kreditnih kartica u realnom vremenu. Jednostavno rečeno, payment gateway je softversko rješenje koje ispunjava identičnu funkciju kao i POS uređaji u fizičkim trgovinama, a neke od najpopularnijih platformi za online naplatu kod nas su  su CorvusPay, PayPal i T-com Pay Way.

Sljedeće pitanje koje morate riješiti pri pokretanju web shopa je dostava robe. Naime, savjetujemo da istražite nekoliko dostavnih službi te odaberete onu koja je brza, fleksibilna i pouzdana. Isto tako, provjerite kvalitetu korisničke podrške koju pruža pojedina dostavna služba te postoji li sustav za praćenje paketa.  Kada je riječ o naplati dostave, idealno bi bilo kada bi kupcima mogli osigurati besplatnu dostavu, no ako si to u početku ne možete priuštiti svakako ponudite mogućnost besplatne dostavu iznad određenog iznosa narudžbe.

Za kraj kako je važno pravovremeno i temeljito se informirati i pridržavati relevantnih zakonskih propisa koji se odnose se na uvjete korištenja, reklamacije te načine i uvjete povrata novca, odnosno robe. Navedene informacije moraju biti jasno istaknute i dostupne kupcima te  u slučaju nenavođenja propisanih podataka kazne se kreću do najvišeg iznosa od 50.000 kn, odnosno 7.000 kn za odgovornu osobu.

Odabir domene i hostinga

Kako bi vaša internetska trgovina mogla početi s radom, biti će potrebno odabrati odgovarajuću domenu i hosting. Domena je naziv pod kojime će vas kupci pronaći prilikom pretraživanja ključnih riječi. Postoje generičke internacionalne domene (.com, .org, .edu i dr) i državne, odnosno nacionalne domene. Nadalje, postoje besplatne i naplatne domene s time da trgovačka društva, udruge i druge pravne i fizičke osobe koje obavljaju registriranu samostalnu djelatnost imaju pravo na registraciju besplatne .hr domene.  Dobar naziv domene je kratak, relevantan i lako pamtljiv.  Nakon što ste smislili nekoliko prikladnih naziva, provjerite dostupnost željene domene pomoću alata https://www.regica.net/ .

Osim domene, biti će potrebno riješiti pitanje web hostinga, odnosno, zakupiti određenu količinu internetskog prostora na koji ćete smjestiti svoju online trgovinu. Hosting se odnosi na smještaj web shopa na internetski server (poslužitelj)  kako bi bio neprestano dostupan svakome tko u preglednik upiše domenu vaše internetske trgovine. Usluga hostinga se najčešće naplaćuje te je dugoročno ova opcija najbolja zbog toga što vam pruža stabilno funkcioniranje stranice, korisničku podršku i  viši stupanj kontrole odabranog paketa hostinga.

 

 3. Optimizacija web shopa

Kako bi osigurali uspjeh i održivost cjelokupnog online poslovanja potrebno je izraditi kvalitetnu strategiju poslovanja. Bez obzira imate li već web trgovinu ili ju tek pokrećete, nastavite čitati i saznajte uz koje trikove i minimalne prilagodbe možete povećati zadovoljstvo kupaca, a samim time i poboljšati komercijalne rezultate.

Kvalitetan opis proizvoda i fotografije

Kako bi kupcima pružili doživljaj realističan doživljaj kupovine, proizvodi koje prodajete moraju biti detaljno opisani i popraćeni kvalitetnim fotografijama. Tekst opisa proizvoda prije svega mora biti gramatički ispravan i razumljiv te se potrudite svaki proizvod opisati što je detaljnije i zanimljivije moguće. Kvalitetnim opisom proizvoda pomoći ćete posjetiteljima da se lakše odluče na kupnju te su važni za SEO optimizaciju web shopa. Uz detaljne opise proizvoda pripremite što više kvalitetnih fotografija i to iz različitih perspektiva, kako bi vaši kupci imali detaljan uvid u ponudu te pojednostaviti odluku o kupnji.

Responzivni dizajn

S obzirom na to kako se više od 50% korisnika Interneta, odnosno potencijalnih posjetitelja vašeg web shopa na Internet spaja putem mobilnih uređaja (smartphone, tablet, laptopi…) kako bi korisnicima olakšali proces razgledavanja i kupovine od iznimne je važnosti prilagoditi se trendu responzivnog dizajna koji će vašu internetsku trgovinu automatski prilagoditi veličini ekrana kupca te im osigurati jednostavan, brz i ugodan proces online kupovine.

 

SEO optimizacija i digitalni marketing

Najčešća početnička greška vlasnika web trgovina je pretpostavka kako je sama prisutnost na Internetu dovoljna kako bi kupci pronašli njihov web shop i nešto kupili. No, realnost je nešto drugačija. S obzirom na to kako se moderno poslovanje temelji na filozofiji tržišnog natjecanja gdje se tvrtke svim raspoloživim sredstvima bore za svakog kupca, potrebno je oboružati se svim dostupnim alatima za oglašavanje kako bi vaš web shop s vremenom postao prepoznat i uspješan. Spomenuti alati  oglašavanja se odnose na SEO optimizaciju i digitalni marketing. U većini slučajeva će vam tvrtka koja pruža uslugu web hostinga ponuditi i alate za  praćenje aktivnosti posjetitelja vaše web trgovine, a jedna od najpopularnijih opcija je kupcima ponuditi mogućnost kreiranje profila putem kojih možete jednostavno pratiti aktivnosti redovitih kupaca kako bi personalizirali sadržaj u skladu s njihovim potrebama. Isto tako, možete ponuditi opciju pretplate na newsletter s novostima o novim proizvodima i/ili uslugama, kao i aktualnim ponudama i akcijama na e-mail i kreirati profil svoje trgovine na društvenim mrežama (npr. Facebook, LinkedIn, Instagram).

Kako bi se informirali o mogućnostima optimizacije sadržaja vašeg web shopa i odabrali odgovarajuću strategiju digitalnog marketinga, naš prijedlog je da se za savjet obratite agenciji za digitalni marketing koja vam može pomoći da vaši komercijalni rezultati od prvoga dana poslovanja krenu u pozitivnom smjeru :).

Informacije o vama kao prodavaču

Prema Zakonu o elektroničkoj trgovini propisani su obavezni podaci o web trgovini koje je obavezno postaviti, odnosno istaknuti ili na neki drugi način učiniti dostupnima krajnjim korisnicima, a to su:

  • ime i prezime ili tvrtka davatelja usluge;
  • sjedište obrta ili pravne osobe davatelja usluge;
  • kontakt podatke davatelja usluge;
  • broj sudskog ili drugog javnog registra u koje je davatelj usluge upisan te podatke o registru;
  • pojedinosti o nadležnom tijelu ako djelatnost davatelja usluga podliježe službenom nadzoru;
  • porezni broj ako je davatelj usluga obveznik plaćanja poreza na dodanu vrijednost.

 

Bez obzira na to što pokretanje web shopa na prvi pogled djeluje komplicirano i zastrašujuće, sigurni smo da ako cijelom procesu pristupite sistematično, organizirano i smireno izrada web shopa može biti uvod u zanimljivu i, nadamo se, uspješnu poslovnu avanturu. Za sva pitanja oko izrade web shopa na raspolaganju vam stoji Tilio.hr tim !

Za kraj napominjemo kako su predstavljene informacije za pokretanje web shopa isključivo informativnog karaktera te savjetujemo da se prije donošenja odluke o pokretanju web shopa detaljno informirate u vama najbližem uredu HITRO.HR,  javnobilježničkom uredu i / ili knjigovodstvenom servisu.

Puno uspjeha želi vam

Tilio.hr tim